Öppettider:
- Måndag 9.00 - 18.00
- Tisdag 9.00 - 18.00
- Onsdag 9.00 - 18.00
- Torsdag 9.00 - 18.00
- Fredag 9.00 - 18.00
- Lördag 10.00 - 15.00
- Söndag Stängt
Varför AC-service
Precis som din bil behöver även bilens AC-system en service för att fungera effektivt och problemfritt. En AC tappar köldmedia varje år. Därför rekommenderar vi att göra en AC-service vartannat år. Då minskar du risken för onödiga kostnader och större reparationer i framtiden.
Det kan vara fräscht att rengöra bilens luftkonditionering (AC) med jämna mellanrum, då det lätt samlas fukt, damm och bakterier i systemet. Bakterierna sprider sig sedan via luften som cirkulerar i bilen.
Du vet att det är dags att rengöra luftkonditioneringen om din bil ofta står parkerad utomhus eller om du kör korta sträckor. Då utsätts luftkonditioneringen lätt för smuts och bakterier som kan leta sig in i systemet.
Vi rekommenderar även att rengöra luftkonditioneringen om det var över ett år sedan du senast rengjorde den.
Vad ingår i en AC-service?
- Läcksökning och kontroll av täthet
- Tömning, rening, torkning samt påfyllning av gas (vid komplettering tillkommer kostnad för kylmedium)
- Kontroll av kompressorns funktion
- Prestandaprov
Vanliga frågor och svar
Är en AC igång under vintern?
Många moderna AC-system har defrosterfunktion som gör att systemet även startas på vintern. För att snabbt ta bort fukt och få torr, varm luft på vindrutan startar fordonets AC-kompressor. Denna funktion används året runt. Är bilen utrustad med elektronisk klimatanläggning måste AC-systemet fungera för att hela anläggningen ska fungera
Fungerar en AC normalt efter en service?
Oftast räcker det med en AC-service för att systemet ska fungera som det ska igen. Men om det finns läckage i systemet eller om någon del slutat fungera kommer du även att behöva byta ut dessa reservdelar för att AC:n ska fungera igen.
Om vi upptäcker att någon del slutat fungera, eller om vi behöver felsöka vidare för läckage kontaktar vi dig med kostnadsförslag för reparationen som inte ingår i själva servicekostnaden.
Hur ofta ska man göra en AC-service och varför?
AC-system bör kontinuerligt servas hos en auktoriserad verkstad som Bilia. Under servicen töms, vägs och renas köldmediet för att sedan återfyllas. Vi rekommenderar att du gör en AC-service med 24 månaders intervall.
Ett AC-system kan tappa cirka 5-8% köldmedia/år och denna förlust gör att kompressorn får arbeta hårdare och oftare för att uppnå samma effekt vilket på längre sikt kan skapa kompressorhaveri. Dessutom ökar bilens bränsleförbrukning och motoreffekten påverkas negativt.
Att regelbundet göra en AC-service, gärna i samband med din vanliga service, gör att du undviker onödiga kostnader och reparationer i framtiden.
Vad kan jag göra för underhåll på en AC själv?
När du tvättar bilen, se till att spola rent kondensorn (kylaren som sitter framför bilens vanliga kylare) från insekter, salt och smuts. Om man haft systemet avstängt under den kalla årstiden kan det uppstå dålig lukt när man startar sin AC på våren. Det beror på att fukt och smuts samlats runt förångaren och det bildas bakterier.
Det problemet kan åtgärdas med en AC-rengöring, eller att man själv rengör förångaren genom att spruta på ett speciellt bakteriedödande medel. Har du en manuell knapp för din AC rekommenderar vi att du kör systemet med jämna mellanrum även under den kalla årstiden.
Kontakt Detaljer
-
Ring oss:
+(46) 8 591 193 33
-
Hitta till oss:
Brobybvägen 1, 19560 Arlandastad
-
Öppettider :
Måndag - Fredag 7.00 - 18.00 Lördag -10.00 - 15.00 Söndag Stängt men vid akut hjälp ring oss så hjälper vi er.
Vid Akut ärende
Fordons Tips 1
Du kör 900 mil varje år. Bilens serviceintervall är 3000 mil eller 12 månader. Bilen behöver alltså en årsbaserad service då man inte kommer upp i 3000 mil under perioden.
Fordons Tips 2
Om lampan lyser konstant under körning utan några märkbara kör- eller prestandaproblem, kan det finnas ett permanent fel i avgasreningssystemet. När detta händer, kan den styrenhet som hanterar utsläppen också ibland köra ett backup-program medan felet är kvar.
Fordons Tips 3
Är du missnöjd med resultatet av reparationen eller servicen, ska du reklamera detta till verkstaden snarast möjligt. Vår rekommendation är att du reklamerar genom att kontakta verkstaden skriftligt, via e-post. Om du dröjer för länge med reklamationen kan du förlora din rätt till avhjälpande eller ersättning. Du måste reklamera felet innan du, på eget bevåg, försöker få felet avhjälpt.