Öppettider
- Måndag 9.00 - 18.00
- Tisdag 9.00 - 18.00
- Onsdag 9.00 - 18.00
- Torsdag 9.00 - 18.00
- Fredag 9.00 - 18.00
- Lördag 10.00 - 15.00
- Söndag Stängt
Kopplingsbyte
Hur fungerar kopplingen?
En koppling har till uppgift att bryta förbindelsen mellan motor och växellåda. När den åter överför kraften skall det ske mjukt och smidigt. En koppling skall även dämpa vibrationer från motorn och skydda växellådan från överbelastning. Principiellt består kopplingen av svänghjul, tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Kopplingssystemet skall man alltid byta komplett (tryckplatta, lamell och urtrampningslager). Man bör också kontrollera manövreringssystemet (kopplingscylindrar, hydraul- rör/slangar och kopplingswire) och kontrollera att kopplingen kopplar in och ur. På bilar med dubbelmassa svänghjul bör man även kontrollera funktionen på svänghjulet och byta ut vid behov.
Tryckplatta
Tryckplattan överför kraften från motorn till växellådan via kopplingslamellen. I moderna motorer avvänds solfjäderkoppling (membranfjäderkoppling). Det finns även tryckplattor med automatisk justering som kompenserar förslitningen på lamellcentrumets belägg, detta system ökar körkomforten genom att man har samma pedaltryck och pedalhöjd under kopplingens hela livslängd.
Lamellcentrum
Tryckplattan överför kraften från motorn till växellådan via kopplingslamellen. Lamellen har torsionsdämpare för att minska vibrationerna från motor till växellåda och fjädrande friktionsbelägg för bättre startegenskaper.
Urtrampningslager
Urtrampningslagret manövreras antingen mekaniskt via en wire och urtrampningsgaffel eller hydrauliskt med givar(huvud)cylinder och slavcylinder och urtrampningsgaffel. Solfjäderkopplingen är inställd utan spel dvs. urtrampningslagret roterar med kopplingen. Urtrampningslagret ställer automatiskt in sig centriskt mot solfjädern första gången som kopplingen manövreras. CSC (koncentrisk slavcylinder) urtrampningslager har inbyggd slavcylinder. De monteras direkt på växellådan (utan urtrampningsgaffel). Denna typ av urtrampningslager används om utrymmet inte räcker till för en konventionell kopplingsmanövrering.
Svänghjul
Svänghjulet är fastbultat i vevaxeln. Det finns två typer av svänghjul, stelt svänghjul som består av en massa och för moderna motorer ett dubbelmassa svänghjul. Dubbelmassa svänghjulet består av två massor som är lagrade tillsammans. Kraften från motorn överförs mellan dessa massor via planetväxlar och ett effektivt fjädringssystem. Dubbel massa svänghjulet dämpar de allt kraftigare vridmomentsdifferenser i moderna motorer som en konventionell koppling inte klarar av. På bilar med dubbelmassa svänghjul används oftast ett stelt lamellcentrum utan torsionsfjädrar.
Service Provided
I should be incapable of drawing a single stroke at the present moment; and yet I feel that I never was a greater artist than now. When, while the lovely valley teems with vapour around me, and the meridian.
- Axle Shaft Seal full setup replacement and clean
- Battery Cable replacement and speed up charging
- ABS Control Module replacement and repair.
- Exhaust Muffler repair and free replacement
- Fuel Filter replacement Seal full setup cleaned
- Axle Shaft Seal full setup replacement and clean
- Battery Cable replacement and speed up charging
- ABS Control Module replacement and repair.
- Exhaust Muffler repair and free replacement
- Fuel Filter replacement Seal full setup cleaned
Kontakt Detaljer
-
Ring oss:
+(46) 8 591 193 33
-
Hitta till oss:
Brobybvägen 1, 19560 Arlandastad
-
Öppettider :
Måndag - Fredag 7.00 - 18.00 Lördag -10.00 - 15.00 Söndag Stängt men vid akut hjälp ring oss så hjälper vi er.
Vid Akut ärende
Fordons Tips 1
Du kör 900 mil varje år. Bilens serviceintervall är 3000 mil eller 12 månader. Bilen behöver alltså en årsbaserad service då man inte kommer upp i 3000 mil under perioden.
Fordons Tips 2
Om lampan lyser konstant under körning utan några märkbara kör- eller prestandaproblem, kan det finnas ett permanent fel i avgasreningssystemet. När detta händer, kan den styrenhet som hanterar utsläppen också ibland köra ett backup-program medan felet är kvar.
Fordons Tips 3
Är du missnöjd med resultatet av reparationen eller servicen, ska du reklamera detta till verkstaden snarast möjligt. Vår rekommendation är att du reklamerar genom att kontakta verkstaden skriftligt, via e-post. Om du dröjer för länge med reklamationen kan du förlora din rätt till avhjälpande eller ersättning. Du måste reklamera felet innan du, på eget bevåg, försöker få felet avhjälpt.