Öppettider: Mån-Fre 9-18 | Lördag 10-15
  • KONTAKTA OSS

    08-591 193 33

  • E-post

    info@sigtunabilverkstad.se

  • Kontakta oss
 Service for hjulinställning

Service for hjulinställning

Hjulinställning är en process som ser till att fordonets hjul är optimalt riktade. Utan en korrekt hjulinställning så lider däcken eventuellt. För att utföra en korrekt hjulinställning så måste en mekaniker med korrekt utrustning vara närvarande.*

Genom klämliknande utrustning som fästs direkt på bilens däck kan den moderna hjulinställningsmaskinen ansluta sig till en specifik dator som mäter bilens stötdämpare och hjulinställningen. Under tiden kommer mekanikern att titta på bilens skick och se till att inga delar måste bytas ut.

En erfaren mekaniker är familjär med termerna Caster, Thrust, Toe och Camber. Dessa är vinklar som hjälper mekanikern påverka hjulens positionering förflyttning och samtidigt säkerställa att ratten är central och i ett optimalt läge. För att avsluta hjulinställningen använder mekanikern en riktningsmaskin som i princip ser till att hjulen och axlarna båda rör sig i samma riktning.

Bilmodeller kräver olika inriktningsmått och specifikationer. En fyrhjulsdriven bill till exempel har inte samma sorts hjulinställning som en bakhjul -eller framhjulsdriven bil. En vanlig hjulinställning kan vara en ”fyrhjulsinställning” som utförs på exempelvis en framhjulsdriven bil. Mekanikern riktar då hjulen i en rektangulär riktning i stället för kvadrat. Detta betyder att alla hjulen måste vara parallella med varandra och vinkelräta mot marken. Efter att hjulinställningen är utförd på bilen så kan man be om en före och efter utskrift – även om många mekaniker redan ger ut detta som ett obligatoriskt tillägg. Denna jämförelse låter föraren se skillnaderna på sin hjulinställning och har då ett kvitto inför nästa service.